Zorgkwaliteit
Uitgelicht

Home » Zorgkwaliteit » Kwaliteitslabel Qualicor

Kwaliteitslabel Qualicor

Op donderdag 16 juni 2022 ontving het Wit-Gele Kruis van Antwerpen opnieuw het gouden label van Qualicor Europe. Dat is een accreditatie voor kwaliteitsvolle en veilige zorg. In West-Vlaanderen kozen ze voor een jaarlijks toetsingsmoment.

Het Wit-Gele Kruis van Antwerpen liet zich in 2019 en in 2022 opnieuw vrijwillig accrediteren. De auditoren hadden lof voor de uitgebouwde verpleegkundige expertise, warme cultuur, doorgroeikansen en afstemming van de zorg met de patiënten.

Een team van vier auditoren nam de werking van het Wit-Gele Kruis van Antwerpen eind maart 2022 grondig onder de loep. Ze reden mee met de verpleegkundigen, bezochten alle afdelingen, namen procedures door, interviewden collega’s, patiënten en artsen … Zo toetsten ze of de zorg kwalitatief en veilig verloopt. In het eindrapport kreeg het Wit-Gele Kruis van Antwerpen een score van maar liefst 99,5%. Ruim voldoende voor een gouden kwaliteitslabel.

Het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen is sinds 2022 ingestapt in het sequentieel accreditatiemodel van Qualicor. Dat betekent dat ze nu elk jaar een toetsingsmoment hebben, telkens in 4 afdelingen. Zo blijven ze continu bouwen aan kwaliteit van zorg.

In december kwam een team kwaliteitsauditoren van Qualicor Europe langs in Zuid-West-Vlaanderen om na te gaan of zij kwaliteitsvolle en veilige zorg bieden. Hierbij werd onder andere sterk gefocust op de ondersteuning en opleidingen die zorgmedewerkers krijgen. De auditoren bezochten de afdelingen Avelgem, Harelbeke, Ieper-Poperinge en Kortrijk en bevraagden ook enkele patiënten uit deze afdelingen.

De resultaten waren heel goed. Het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen behaalde maar liefst een score van 97 % wat opnieuw het hoogste niveau van zorgkwaliteit is. Dit resultaat toont aan dat ze een organisatie zijn die aan continue kwaliteitsverbetering doet. De resterende uitdagingen situeren zich voornamelijk op vlak van  op het niveau van de organisatie. In 2023 gaan ze met dit thema verder aan de slag en wordt er o.a. een opleiding patiëntenparticipatie gegeven aan leidinggevenden en een provinciale gebruikersraad georganiseerd.